Sales: 021-88224007
0

آلودگی های کشت سلولی

سرفصل ها

[postlist]

جدول محتوا

آلودگی های کشت سلولی

مهم­ترين عاملی که در کشت سلول باید بررسي شود بررسی کشت از نظر آلودگي ميکروبي است. بافرها و مواد مصرفی جزء منابع آلودگی ميکروبی به شمار می­روند. سرم جنين گاوی منبع مهم ويروس اسهال ويروسی گاوی و تريپسين تهيه شده از خوک منبع مهم مايکوپلاسما هيورينيس است.بنابراین منبع تهیه این مواد مهم می­باشد و بهتر است پیش از خريد کلی، حجم کمی از مادة مورد نياز خريداری و عملکرد آن ماده بر سلول مورد آزمايش کنترل شود.

از ديگر علل مهم آلودگی تيره­های سلولی شرايط آزمايشگاهی نامناسب و استفاده از کارکنان غير مجرب است. در همة مراحل کشت سلول (توليد محصول) باید آزمون­های کنترل کيفی انجام شود.

آلودگي‌هاي ميکروبي شامل موارد زير است:

آلودگي‌هاي باکتريايي

آلودگي‌هاي قارچي

آلودگي‌هاي مخمری

آلودگي‌هاي مايکوپلاسمايي

آلودگي‌هاي ويروسي

آلودگي‌هاي انگلی

 

 

آلودگي‌هاي باکتريايي

شناسايي آلودگي‌هاي باکتريايي با ميکروسکوپ ( با عدسی 20 لکه­هاي (Dot) ريز و با عدسی 40  نقاطی تيره است. این باکتری­ها باسيل يا استرپتوکوک می­باشند.) و با کشت ميکروبيولوژي G و يا G+ (هوازی و غير هوازی) انجام می­شود.معمولاً محیط­کشت سلول­ها در آلودگی باکتریایی به رنگ زرد درمی­آید. براي جلوگيري از آلودگي‌هاي محيط با باکتری از آنتي­بيوتيک­هايی مانند پنی­سيلين يا استرپتومايسين استفاده مي‌شود.

شکل 3-1 تصوير ميکروسکوپ نوری محيط کشت آلوده به باکتری. نقاط تيره در محيط کشت نشان¬دهندة آلودگی است.
شکل 3-1 تصوير ميکروسکوپ نوری محيط کشت آلوده به باکتری. نقاط تيره در محيط کشت نشان¬دهندة آلودگی است.

در رنگ­آمیزی گرم مورفولوژی کلی میکروب مورد مطالعه قرار می­گیرد.

اگرچه تفاسیر بسیاری درمورد نتایج به­دست آمده از واکنش رنگ­آمیزی گرم ارائه شده است، به احتمال قوی اختلاف بین باکتری­های گرم منفی و گرم مثبت به ماهیت  فیزیکی دیوارة سلولی آن­ها مربوط می­باشد.در رنگ­آمیزی،خود پپتیدوگلیکان رنگ نمی­گیرد و درعوض به­نظر می­رسد که پپتیدوگلیکان به­عنوان سدی درمقابل نفوذپذیری دیواره از خروج کریستال ویوله جلوگیری می­کند.در طی فرآیند رنگ­آمیزی ابتدا باکتری­ها را با کریستال ویوله رنگ می­­کنند و سپس،آن­ها را با، ید تیمار می­نمایند تا پایداری رنگ را تشدید کند. هنگامی­که باکتری گرم مثبت با اتانول تیمار می­شود احتمالاً اتانول منافذ پپتیدوگلیکان ضخیم را چروک می­کند بنابراین،کمپلکس ید- رنگ درطی مرحلة کوتاه رنگ­بری حفظ می­شود و باکتری به رنگ ارغوانی باقی می­ماند درمقابل،پپتیدوگلیکان باکتری­های گرم منفی بسیار نازک و با اتصالات عرضی کم است و دیوارة آن منافذ بزرگ­تری دارد. تیمار الکلی نیز ممکن است مقادیر قابل توجهی از لیپیدهای غشای خارجی باکتری­های گرم منفی را خارج کندو منافذ آن را بزرگ­تر کند.با­توجه به این دلایل الکل راحت­تر می­تواند کمپلکس ید-کریستال ویولة ارغوانی را از باکتری­های گرم منفی حذف کند. بنابراین،باکتری گرم منفی در مرحلة پس از رنگ­بری به سهولت رنگ قرمز یا صورتی ناشی از رنگ دوم سافرانین را به­خود می­گیرد.

 

آلوگي‌هاي قارچی

آلودگی­های قارچی یا شناورند يا به کف فلاسک می­چسبند. در آلودگی محيط کشت با قارچ ممکن است pH تغيير نکند اما به­طور معمول رنگ محیط کشت ارغوانی می­شود. براي جلوگيري از آلودگي‌هاي محيط با قارچ از آنتي­بيوتيک (آمفوتريسينB) استفاده مي‌شود. که در کشت اولية بافت (مثل پوست که احتمال وجود قارچ است) از آمفوتريسين استفاده مي‌شود، ولي در حالت معمول آمفوتريسين استفاده نمي‌شود.

برای تميز کردن انکوباتور آلوده با قارچ، انکوباتور را به دماي 100 تا 180 درجه رسانده و به آب موجود در سينی داخل آن سولفات مس اضافه می گردد.

شکل 3-2 تصوير ميکروسکوپ نوری محيط کشت آلوده به قارچ. هيف¬ها يا میسليوم¬ها کاملاً مشخص هستند.
شکل 3-2 تصوير ميکروسکوپ نوری محيط کشت آلوده به قارچ. هيف¬ها يا میسليوم¬ها کاملاً مشخص هستند.

برای تشخیص آلودگی قارچی می­توان از رنگ­آمیزی قارچ استفاده کرد.برای رنگ­آمیزی قارچ به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا یک لام تمیز برداشته و یک قطره لاکتوفنل­بلو روی آن قرار دهید.سپس، با یک لوپ استریل مقدار کمی از کلنی قارچ را برداشته و روی محلول رنگی قرار دهید. در این مرحله توجه شود که مقدار کلنی برداشته­شده زیاد نباشد چون مشاهده و بررسی آن مشکل می­شود. همچنین لوپ دارای کلنی را درون قطرة محلول رنگی زیاد حرکت ندهید زیرا این­کار باعث به­هم­ریختن بافت قارچی می­شود و ساختارهای آن قابل تشخیص نخواهند بود. سپس، یک لامل روی آن قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید تا بافت قارچی رنگ را به­خود بگیرد. لام را با بزرگ­نمایی 10 و 40 میکروسکوپ بررسی کنید.

 

آلودگي­های مخمری (Yeast)

مخمرها به موجودات يوکاريوتي بسيار شبيه­اند. در محيط کشت آلوده به مخمر در زير ميکروسکوپ، حرکت و جوانه­زدن آن­ها را می­توان مشاهده کرد.

به­طور کلي اگر ميکروارگانيسم از لحاظ سنتز DNA و پروتئین نزديک به سلول کشت داده شده شود، عاری کردن محيط از آن­ها مشکل است. در اين حالت بايد محيط کشت را از بين برد.

شکل 3-3 تصوير ميکروسکوپ نوری محيط کشت آلوده به مخمر.
شکل 3-3 تصوير ميکروسکوپ نوری محيط کشت آلوده به مخمر.

مراحل تشخيص آلودگی­های ميکروبی در پايان فصل آمده است.

آلودگي‌هاي مايکوپلاسمايي

مايکوپلاسماها انگل­هاي درون سلولي­اند. تشخيص محيط آلوده با مايکوپلاسما به­ دليل اينکه تغييری در رنگ و کدورت محيط کشت ايجاد نمی­کند، دشوار است و به­طور طبيعی زير ميکروسکوپ ديده نمي‌شوند. اين انگل­ها چون هسته دارند، با رنگ آميزي‌ فلورسانس مانند هوخست(hoechst) آن­ها را زير ميکروسکوپ فلورسانس ديد. علاوه بر رنگ­آميزي فلورسانس امروزه کيت­هايي  (kit)طراحي شده است که با استفاده از تکنيک PCR برای تعدادی از ژن­هاي اختصاصي مايکوپلاسما آلودگي را می­توان تشخيص داد. کشت مستقيم محيط آلوده روی آگار روش ديگر شناسايی آلودگی مايکوپلاسماست. (مراحل تشخيص آلودگی مايکوپلاسمايی در پايان فصل آمده است.)

مايکوپلاسما يک انگل درون­سلولی اجباری است. بنابراين، سلول آلوده کاملاً بيمار است. مشاهدات نويسندگان نشان داده است هنگامي­که سلول بنيادی جنينی به مايکوپلاسما آلوده باشد، اين سلول ها به­خوبي تمايز نمي‌يابند.

5 سوش مايکوپلاسمایی که اغلب محيط­های کشت را آلوده می­کنند، عبارتند­از:

مايکوپلاسما هيورينيس(Mycoplasma hyorhinis)

 مايکوپلاسما آرژنينی(Mycoplasma arginini)

 مايکوپلاسما اوراله(Mycoplasma orale)

 مايکوپلاسما فرمنتانس (Mycoplasma Fermentans)

آکولوپلاسما لايدلاوی(Acholeplasma laidlawii).

شکل 3-4 تصوير ميکروسکوپ الکترونی محيط کشت آلوده به مايکوپلاسما(سمت چپ) و محيط کشت عاری از مايکوپلاسما (سمت راست).
شکل 3-4 تصوير ميکروسکوپ الکترونی محيط کشت آلوده به مايکوپلاسما(سمت چپ) و محيط کشت عاری از مايکوپلاسما (سمت راست).
شکل 3-5 تشخيص مايکوپلاسما، رنگ¬آميزی هوخست. رنگ¬آميزی هوخست وجود DNA مايکوپلاسما را در سيتوپلاسم سلول¬های آلوده تأييد می¬کند.
شکل 3-5 تشخيص مايکوپلاسما، رنگ¬آميزی هوخست. رنگ¬آميزی هوخست وجود DNA مايکوپلاسما را در سيتوپلاسم سلول¬های آلوده تأييد می¬کند.

جدول 3-1 مقايسةروش­های تشخيصی آلودگی مايکوپلاسما 

Assay type

Assay Characteristics

 

Sensitivity

Speed

Species Range

ECACC
In-house Protocol

US FDA Approved Protocol

PCR

Low/Medium

1 day

Majority

Yes

No

DNA Stain

Medium

2-3 days

All

Yes

Yes

Culture Isolation

High

3-4 weeks

Majority

Yes

Yes

 



آلودگي‌هاي ويروسي

آلودگي‌هاي ويروسي شايع نيستند. این نوع آلودگی­ها با آثار مضرشان بر کشت سلول شناسايی می­شوند. آلوده شدن سلول به ويروس ممکن است از طريق سرم جنین گاوی آلوده به ويروس گاوی باشد.

 

آلودگي‌هاي انگلی

آلودگي‌هاي انگلی به­ندرت در محيط کشت سلول ديده می­شوند.

این مطلب را پسندیدید؟

-

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد هایی که با علامت ستاره 8 مشخص شده اند، الزامی هستند

[wp-reviews]

جدول محتوا

X